Historická budova školy

Slovo paní ředitelky

S hrdostí navazujeme na odkaz JUDr. Karla Pippicha, který v roce 1919 položil základy naší školy a jeho vize pomáhat dětem se speciálními vzdělávacími potřebami žije dodnes. Když se ohlédnu zpět na historii naší školy, která začínala v jediné třídě novoměstské mateřské školy a prošla mnoha stěhováními a těžkými obdobími, jsem nesmírně vděčná za to, kde jsme dnes. Z malé pomocné školy jsme vyrostli v moderní vzdělávací instituci s bezbariérovým přístupem, špičkovým vybavením a především skvělým pedagogickým týmem, který pokračuje v práci svých předchůdců. Během sta let existence školy se změnilo mnohé – od způsobu výuky přes vybavení až po přístup ke vzdělávání, ale jedno zůstává stejné – naše oddanost dětem a snaha dát jim to nejlepší možné vzdělání.

Mgr. Jitka Činčalová
ředitelka školy

Století proměn ve vedení

1920/1921 – 1932/1933  – správce školy Bohumil Hofman

1933/1934 – 1940/1941 – řídící učitel Jan Hovorka

1941/1942 – 1944/1945 – řídící učitel Jan DoležaI

1945/1946 – 1953/1954 – řídící učitel Jan Hovorka

1954/1955 – 1957/1958 – ředitelka Marie Hofmanová

1958/1959 – 1973/1974 – ředitel František Ježek

1974/1975 – 1975 – ředitel Ladislav Fousek

1975/1976 – 1991/1992  – ředitelka Mgr. Zdeňka Charvátová

Od 1.3. 1992/1993 – 2011/2012 – ředitelka Mgr. Hana Podholová

2012/2013 – dosud ředitelka Mgr. Jitka Činčalová

Ředitelé školy

1919

V čele s JUDr. Karlem Pippichem jedná komise pro péči o mládež a podává žádost zemské komisi v Praze o zřízení samostatné jednotřídní pomocné školy v Chrudimi. Tento krok byl prvním významným milníkem v historii speciálního školství v regionu.

1920

První září se otevírá pomocná škola v prostorách novoměstské mateřské školy. Učitel Bohumil Hofman aktivně komunikuje s rodiči a vysvětluje přínos školy. Přes počáteční materiální obtíže se daří získávat podporu formou darů. Ve výuce je kladen důraz na praktické dovednosti a vycházky do přírody.

1929

Přijetí zásadního zákona pro pomocné školství, který tyto školy ustanovuje jako veřejné a zavádí povinnou docházku. Tento zákon výrazně posílil postavení pomocných škol v československém vzdělávacím systému.

1948

Přijetí nového školského zákona přináší významné změny v organizaci škol pro mládež vyžadující zvláštní péči. Vznikají samostatné krajské referáty pro školské záležitosti a škola se začleňuje do pardubického kraje.

1960-1970

Období charakteristické častým stěhováním školy a hledáním stálého zázemí. I přes složitou situaci se daří udržet kvalitu výuky a organizovat mimoškolní aktivity. Škola se aktivně zapojuje do života města a pořádá různé akce pro žáky.

1989

Přichází zásadní společenské změny, které se promítají do koncepce vzdělávání. Zavádí se individuální přístup k žákům, důraz na tvořivost a volnější organizace výuky. Způsob dosahování vzdělávacích cílů se přenechává v kompetenci učitelů.

2000-2010

Škola získává nové odborné učebny, modernizuje se vybavení a rozšiřuje se nabídka vzdělávacích programů. V roce 2005 získává titul „Zdravá škola“ a vytváří vlastní vzdělávací program „Srdcem a rozumem k úspěchu v životě“.

2015-2016

Instalace schodišťové plošiny činí školu plně bezbariérovou. Škola se aktivně zapojuje do osvěty o autismu a pořádá vzdělávací akce pro veřejnost. Startuje inkluzivní vzdělávání a zavádí se nové vzdělávací programy.

2018

Významný rok, kdy se mění název na Speciální základní škola a praktická škola. Do rejstříku škol se zapisuje Praktická škola dvouletá, čímž se rozšiřuje vzdělávací nabídka instituce. Škola se stává moderním vzdělávacím zařízením s komplexní péčí o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Chrudim

SpZŠ a PŠ

0

Let od založení školy

0

Ředitelů

0

Společný cíl pro

0

Absolventů školy

Skip to content