AAK = ALTERNATIVNÍ (nahrazující) A AUGMENTATIVNÍ (rozšiřující) KOMUNIKACE

U některých žáků se objevuje různý stupeň poruchy verbální komunikace. S ohledem na individuální potřeby jednotlivých žáků se snažíme najít vhodný způsob AAK a umožnit jim účinně se dorozumívat a reagovat na podněty.

AAK zahrnuje např.:

  • cílené pohledy očí, mimiku
  • gesta (např. nak do řeči, znaková řeč, prstová abeceda,…)
  • zástupné předměty
  • fotografie, obrázky, piktogramy
  • komunikační tabulky, komunikační knihy
  • komunikátory, iPady
  • písmena a psaná slova

 

Jednou z nejrozšířenějších metod AAK u žáků s poruchou autistického spektra je VOKS = výměnný obrázkový komunikační systém.

Jedná se o komunikaci pomocí obrázků. Žáci postupně procházejí jednotlivými výukovými lekcemi od pochopení smyslu komunikace, přes žádosti o oblíbené předměty až k samostatnému sestavování celých vět. Každý si osvojí jiné množství pojmů dle svých možností a potřeb.

Větný proužek

Větný proužek

Komunikační kniha

Komunikační kniha
Skip to content