AAK = ALTERNATIVNÍ (nahrazující) A AUGMENTATIVNÍ (rozšiřující) KOMUNIKACE
U některých žáků se objevuje různý stupeň poruchy verbální komunikace. S ohledem na individuální potřeby jednotlivých žáků se snažíme najít vhodný způsob AAK a umožnit jim účinně se dorozumívat a reagovat na podněty.
AAK zahrnuje např.:
- cílené pohledy očí, mimiku
- gesta (např. nak do řeči, znaková řeč, prstová abeceda,…)
- zástupné předměty
- fotografie, obrázky, piktogramy
- komunikační tabulky, komunikační knihy
- komunikátory, iPady
- písmena a psaná slova
Jednou z nejrozšířenějších metod AAK u žáků s poruchou autistického spektra je VOKS = výměnný obrázkový komunikační systém.
Jedná se o komunikaci pomocí obrázků. Žáci postupně procházejí jednotlivými výukovými lekcemi od pochopení smyslu komunikace, přes žádosti o oblíbené předměty až k samostatnému sestavování celých vět. Každý si osvojí jiné množství pojmů dle svých možností a potřeb.
Větný proužek
Komunikační kniha